söndag 1 april 2018

Månadens tomatvän: Hannu Sarenström




Här kommer intervjun med Hannu Sarenström som är matkreatör, trädgårdsprofil och författare till både trädgårds- och kokböcker. Han har varit tydlig med att han inte har så mycket att tillföra vad gäller tomat-odling förutom längtan till godaste tomaten. Jag håller väl kanske inte riktigt med Hannu just i den frågan utan tänker att vi alla är unika och alla har något att tillföra!


Vad är det bästa med att odla tomater?
Alltså jag är ingen stor tomatodlare och jag köper mina plantor hos seriösa odlare med roliga sorter som jag ändå glömmer vad de heter. Jag hinner faktiskt inte med att dra upp plantor från frö och fixa med bevattning och lyse. Jag reser mycket i jobbet på våren och väljer en enklare väg genom att köpa plantor. 

Men det roligaste med att odla är ju ändå om det blir en perfekt sommar och jag kan skörda solmogna tomater, detta förutsätter också att jag har skött om dem på bästa vis och det händer ju aldrig, klart jag glömmer vattna dem då och då. Men lyckan är ändå störst när tomaterna blir uppätna innan de kommer in i köket, fram tills nu har jag varit omgiven av ekologiska tomatodlare och då har mitt egna resultat inte varit så viktigt. Förutom de där enstaka solmogna som aldrig kom in i köket.


Hur odlar du tomater?
Nu blir det nästan skämtsamt att svara på dina frågor, på Kinnekulle där jag bodde förut fick jag plats med fyra körsbärstomater i bästa söderläge och min köksträdgård var för trång och inte fullt så solig att tomaterna skulle trivas. Men nu har detta förändrats och jag har en 20m lång vitkalkad södervägg att odla emot på gårdsplan, men då kommer den där esteten i mig och säger att det endast får plats 6 plantor så det inte blir obalans mellan fönster och tomatplantor. 

Ja vi är alla olika och jag har inget växthus, men det blir bra det med och jag är inte prestationsinriktad. Om min framtida köksträdgård är solig nog ska jag absolut odla på friland, jag drömmer om höga väderbitna störar och mogna tomater. Och eftersom jag nu bor i Danmark är det nära till Camilla Plum och hon har många roliga sorter att fördjupa sig i, kanske blir jag till slut en stor tomatodlare.


Har du något odlingsknep som du vill dela med dig?
På Kinnekulle var det containerodling som gällde, första året var det snyggast med stora terrakottakrukor, men det övergav jag året därpå eftersom jag fick vattna stup i kvarten. Jag fick tag på en snygg avlång låda i zink som blev perfekt till mina fyra plantor och inte krävde så mycket bevattning. 

Här i Danmark har jag någon slags lerjord, jag uppfattar den inte som tung och den verkar vara rik på sand och mineraler. Ännu har jag bara känt på den i vintertid då den varit fuktig och då har den varit lätt att hantera, detta kan förändras radikalt till sommaren. Jag får jobba med kompost och bygga upp en jord från början, i mina trakter har jag inte sett till betande kor, men det ska gå att köpa fin kompostjord i närheten. 

Jag har ingen erfarenhet av att odla i lerjord så det är mycket nytt att lära och hur jag ska få med mig all underbar tång som blåst upp längs stränderna anar jag inte. Men de 6 plantor som får plats längs söderväggen planterar jag i bottenlösa hinkar av zink, bra näringsrik jord och sedan hoppas jag på att rötterna ändå letar ner sig i leran och den jämna fuktigheten som finns där nere. 

Men som sagt allt är nytt och så även klimatet. Men nässelvatten och gräsklipp kommer jag ha gott om så jag är ändå optimistisk och hinkarna längs väggen toppar jag med halvförmultnad lövkompost som en slags täckodling.


Hur tänker du runt odling av hybrider och ickehybrider, alltså F1:or, vanliga tomater och kulturarvsorter?
Om man odlar hybrider eller inte har jag ingen synpunkt på, det handlar mest om man vill ta egna frön eller få stora skördar. Inget av detta har varit aktuellt för mig men jag kan ju inte påstå att jag inte går i gång på gamla kultursorter. Du och många andra odlar roliga sorter och det blir av er som jag inspireras i sökandet efter odlingsvärda sorter på friland som smakar gott, och för mig är det smaken som är huvudsaken.


Hur njuter du av den perfekta tomaten?
Som jag redan har nämnt är de som inte hinner in i köket godast, alltså de som slukas omedelbart på plats. Köper jag mycket tomater brukar jag baka dem länge i ugn med selleri örter, lite vitt vin och olja, låg värme gäller och minst i tre timmar.



Har du något bra förvaringstips av tomater?
Min princip är att aldrig kasta mat och odlar man mycket tomater hinner man inte äta dem i samma takt som de mognar, koka ner dem till en sås kryddad med vitlök, salt och peppar. Frys ner i portionspåsar och tillsätt den aktuella örten vid uppvärmning, det är inte alltid man vill att det ska smaka basilika. 

Alltså här finns det hur mycket som helst att prata om... och kom ihåg att den bästa tomatbruschettan får du genom att klämma sönder körsbärstomaterna. Eller prova gärna min potatiskaka med smak av tomat och parmesan. Åh, som jag älskar denna rätt som man ofta får som en del av antipasti i Salento, men den passar också fint som egenrätt om du vill. Här hittar du receptet!


Vad fick dig att vara med som tomatvän för Bondjäntans tomater?
I mitt flöde dök det plötsligt upp någon som skrev intensivt om olika spännande tomatsorter och eftersom jag ändå drömmer om odlingar tände jag själ klart till! Det var ju DU och dina inlägg om tomater! Inspiration behöver vi alla och jag är en av dem som ska förädla tomatodlingens konstart längs en lång södervägg, bah, med 6 plantor! 

🍅 🍅 🍅

Namn: Hannu Sarenström

Bor och odlar: 
Bor på Langeland i södra Danmark sedan december 2017, det är lite tidigt ännu att säga vad som kommer att odlas men en skön mix av köksträdgård och perenner blir det absolut.

Arbetar med: 
Mat och trädgårdsinspiratör genom böcker, föredrag och workshops, researrangör med matlagning i Italienskt palats.

Intressant att veta: 
Hannu har nyligen kommit med en bok: Hannus jordiga, vegetariska recep från min köksträdgård. 


Ett stort tack till Hannu för att du ville vara min tomatvän! 
Må du odla många tomater i dina dagar! 
//Johnna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar