fredag 22 december 2017

Black Sea Man - Bifftomat, rysk


Black Sea Man är en så kallad bifftomat, det vill säga en större tomat med många små frökamrar. Bifftomater får oftast ett väldigt vackert mönster när de skivas på tvären. Denna tomat är en av mina favoriter vad gäller biff, nästan ett måste. Tror jag har odlat den de senaste 7 åren på raken utan uppehåll. 

Black Sea Man har ett mörkt fruktskal, rosa-brun med olivgrön nacke. Fruktköttet är mycket läckert och går mot det rosa hållet med inslag av grönt. Tomaten kan bli stor och väga upp mot 500 gram om du har tur. Mina brukar ligga runt 400 gram när jag plockar dem. 

Tomatplantan är en busktomatvariant med potatisblad. Bladen liknar alltså potatisens blad, de är stora och inte lika flikiga som vanliga tomater och något mer ludna. Black Sea Man är produktiv och tidig om du odlar den i kallväxthus. Jag har inte provat den på friland så jag vet inte om det fungerar bra. Denna tomat brukar mogna hos mig runt 75-80 dagar efter sådd.

Tomaten är otroligt vacker och fast i köttet, en av de vackraste och godste. Jag använder den i sallader, på mackan, otroligt gott med en skiva på hamburgaren. Black Sea Man är en smakrik tomat som passar till mycket. 

Black Sea Man har sitt ursprung från Ryssland och klarar sämre väder ganska bra. Det är en så kallad Heirloomtomat eller som det heter på sv
enska, kulturarvsort. 

Noom noom!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar