torsdag 1 februari 2018

Månadens tomatvän: Sara Bäckmo

Foto: Maria Fors Östberg

Månadens tomatvän för februari är ingen mindre
Sara Bäckmo med Skillnadens trädgård.

Vad är det bästa med att odla tomater?

Jag tycker att tomater är en av grönsakerna som skiljer sig mest i smak mellan köpta och hemodlade. När jag odlar dem själv får jag dessutom så många andra upplevelser, än att bara äta skörden. Plantorna doftar så fort de tittat upp ur jorden, de är lätta att hantera, tåliga och tacksamma.

Färgerna är fantastiska och det är också en grönsak som jag och barnen kan mötas kring. Små barnhänder som vrider en tomat av plantan, det säger ”plopp” och så smaskar vi tillsammans. Jag gillar också att det är en så somrig grönsak. Jag odlar ju året runt och tycker mycket om att varje årstid har sina speciella grönsaker, som växer bra just då och bara då.

Dessutom lockar de fram min experimentlust. I år gör jag mitt tredje försök med att vinterså tomater för att kanske hitta en modell som funkar i min odling. Det blir ju så förbaskat mycket tomatplantor att hantera inomhus när det bara är inomhusodling som gäller för att driva upp plantor!


Har du några favoritsorter gällande tomater som du skulle rekommendera?


Ärligt talat är jag inte så nördig när det gäller sorter. Jag ÖNSKAR att jag var det! Älskar att läsa dina och andras listor och tänker att jag när jag blir stor ska göra såna med. Men eftersom jag inte tycker att jag är någon vidare bra tomatodlare så lägger jag den tiden på annat. Fast visst har jag sorter som återkommer år efter år och som jag verkligen tycker om.

De flesta tomater hos mig växer på friland och det är något extra med att se riktigt stora tomater växa utomhus. I bra läge växer till exempel ’Brandywhine’, ’Black Russia’ och ’Black Sea Man’ riktigt bra. De är dessutom väldigt goda. En sort som jag odlat många gånger är ’Dansk blomme’, det är en kulturarvssort från NordGen som funkat fint.

Barnen tycker mycket om ’Sungold’, den är ju otroligt söt. Dessutom försöker jag odla vinbärstomater till dem. Förutom att de är goda kan en planta underhålla barnen länge, de måste leta och plocka de pyttesmå tomaterna omsorgsfullt. Då kan jag pyssla med annat.

En tomat som blev min favorit förra året, även om jag bara lyckades få en enda och dessutom mycket mindre frukt än var som är tänkt, är ’Reisetomaten’. Nån slags gammal mellanamerikans sort som ser ut som en molekyl. Den är jättestor, med massor av små tomater i ett enda stort kluster. De små tomaterna kan brytas av från den stora frukten utan att skadas. Den ser riktigt festlig ut och var dessutom god.

Och så har jag en rolig sort som jag fått från Mona här i byn. En busktomat som växer otroligt fint utomhus. Hon kallar den för Mexikansk vildtomat och hade fått den av någon hon mött på en motorcykeltur för många år sedan. Det är roligt med tomater som har en historia!

De sorter som blir mina favoriter är ofta de som jag tycker växer bra, snarare än de som smakar bra. Jag är inte så kräsen och tycker att ALLT jag kan odla själv smakar bättre än köpt.


  

Hur odlar du tomater?

Anledningen till att jag inte tycker jag är så bra på att odla tomater, även om jag alltid får det vi behöver både till sommaren och övriga årstider, är för att jag tycker tomater är lite krångliga. Jag är inte en odlare som kan ha 100 % tillsyn av grödorna, så de som behöver särskild vård blir sällan optimalt bra. Tomaterna behöver jämn vattning, jämn näring, jämn fuktighet i luften och trimmas med tjyvar och bindas upp och grejer. Det är annat med en kålrot som bara står i sin täckodling och mår bra under hela säsongen.

För att kompensera plantor som kanske inte får min fulla uppmärksamhet, så odlar jag mycket. Och jag odlar de flesta på friland. Det kanske bara är en fjärdedel av tomaterna som står i växthus. Skörden blir mindre på friland, sett till varje planta, men eftersom de sköter sig själva i större utsträckning på friland, kan jag i gengäld odla fler plantor och därmed få större skörd.

I första hand väljer jag förstås att odla i skyddade lägen, rakt ner i jorden. Längs en husvägg, mur eller plank är perfekt. Eller i skydd från andra växter. Jag täckodlar min köksträdgård och det är kanon för tomaterna. Jorden har både jämn näring och jämn fukt. Förra året vattnade jag ett av tomatlanden endast en gång, vid plantering, och sedan inget mer. Jag vet inte hur många korgar jag skördade då.

Jag samplanterar gärna tomaterna med. Majs är en jättefin samplanterare, men det kräver att man beskär majsen så den inte blir för yvig. Dessutom kan jag inte kräva att tomaterna mognar perfekt på plantan eftersom majsen skuggar något. Men vi klarar ju inte av att äta femtio kilo perfekt mogna tomater på en gång heller, så det är aldrig något problem. De eftermognar inomhus.

Sen har jag också tomater i växthus, men jag tycker att varje år är ett experiment där. Förra året hade jag dille på sticklingar och fick ganska sen skörd från många plantor.

 

Har du något odlingsknep som du vill dela med dig?

Täckodling, täckodling, täckodling. Förra året täckodlade jag fint med gräsklipp i krukor i tunnelväxthuset, men inte i bäddarna eftersom tunnelväxthuset är hårt angripet av sniglar. Jag tänkte försöka experimentera mer med täckodling i år i tunneln, eftersom jag tycker det ger så himla bra resultat på friland.

Ett annat tips för frilandsodlingen är att våga ta bort bladverk på tomatplantorna. Det ser inte så piffigt ut men ger bra resultat. Med mindre blad på plantan växer tomaterna fram bättre och mognar snabbare.


 

Hur tänker du runt odling av hybrider och ickehybrider, alltså F1:or, vanliga tomater och kulturarvsorter?

Jag är inte alls rädd för hybridsorter och odlar en del F1:or under året. Det är ju trist att inte kunna föröka plantor själv, men ofta har jag inte bruk för det ändå. När jag kikar på tomatsorterna i min frölåda så är det bara tre av totalt femtio sorter som är hybrider, så de är inte mina förstahandsval. Hybridsorterna är ’Sungold’, den lilla kruktomaten ’Sweet’n Neat Lemon Sherbet’ samt den bladmögelresistenta ’Crimson Crush’. Den sistnämnda gick för övrigt bra i odlingen förra året, men stod inte emot angrepp helt. 


Hur njuter du av den perfekta tomaten? 
Då är det morgon, sommarmorgon. Och jag har kissat hunden och sedan kissat mig själv i växthuset på min potta. Så gödslar jag lite med det där och pillar lite med plantorna. Och äter nyvakna tomater i varmt växthus. Det är ljuvligt. Jag tycker väldigt mycket om tanken på kretsloppet och att äta mat som jag odlat i det som är våra restprodukter, som kompost och kiss, är liksom det ultimata beviset på att naturen är perfekt.

Men sen är jag helt såld på tomater som hastigt stekts, i olivolja med lite för mycket vitlök och salt, samt ett uns färsk hackad chili. Det äter jag nästan varje lunch på sommaren.


Har du något bra förvaringstips av tomater? 

Den stora tomatskörden sammanfaller alltid med simskolans sista vecka, skolstart och födelsedagar. Jag drunknar i tomater då. För att inte tappa humöret så skär jag dem i bitar och langar ner i fryspåsar. Jag fryser dem alltså råa. Den plockar jag upp dem på vintern och öser ner i en crock pot med en bit lamm och kryddor.

Överflödet av tomater brukar också komma samtidigt som squashen går bananas. Då gör jag min snålröra; tomater, squash, lök, vitlök, kryddor, olivolja, salt och lite balsamvinäger på en plåt. Så får det baka långsamt på låg värme i kanske två timmar. Sen fryser jag in och använder istället för krossade tomater i köttfärssås, lasagner, som pålägg och så under vintern.

Har jag nämnt potatisbladmögel? Hur har jag kunnat glömma det. En del av min skörd blir förstörd varje år för att plantorna drabbas av bladmögel. När plantorna drabbas blir tomaterna kassa och kan inte eftermogna utan att ruttna. Dessa tomater gör jag såser av och fryser, i första hand. Tomater från friska plantor eftermognar jag på stora brickor. För att de inte ska mogna så snabbt och på samma gång, brukar jag ställa brickorna svalt i rum utan lyse. Där kan vi skörda tomater länge. En del år har jag haft jättefina evighetstomater (sort ’Principe Borghese’ och andra) långt in på våren. De senaste åren har det inte varit möjligt dock, på grund av bladmögel.


Vad fick dig att vara med som Tomatvän för Bondjäntans tomater? 

För att jag tycker du är avundsvärt cool som kan så mycket om just tomater och blev glad för att du frågade just mig om att vara med i din fina blogg. Förstås!


Stort tack till Sara Bäckmo!

🍅 🍅 🍅

Namn: Sara Bäckmo
 

Bor och odlar: Sara bor med sin familj söder om Växsjö och odlar på sin tomt i zon 3 samt i tunnelväxthus.
 

Arbetar som: journalist, författare, trädgårdsprofil och driver odlingsbloggen Skillnadens trädgård sarabackmo.se
 

Intressant att veta: Sara har givit ut två böcker; Skillnadens trädgård, ett ekologiskt trädgårdsskafferi och Skillnadens skörd, mat från trädgården året om. Hon skriver just nu på en ny bok som handlar om vinterodling!

Du kan även lyssna på Sara i podden Två odlare emellan som hon har tillsammans med Johannes Wätterbäck aka Farbror Grön, en pod som handlar om trädgård och odling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar