måndag 22 januari 2018

Tomatlistan 2018 - fortsättningen

Jag har ju fler tomater som ska odlas i år förutom körsbärstomater, bifftomater och frilandstomater som du har tidigare kunnat läsa om.  Tomaterna som jag presenterar här nedan kommer odlas i växthuset som kallas för Glädjehuset tillsammans med körsbärs- och bifftomaterna. Ja och även med vintertomaterna som jag kommer skriva om längre fram.

Tomater som ska odlas 2018:


Wapsipinicon Peach 80 dagar
Gula runda tomater som påminner om persika, skinnet är ljusgult och luden. Underbar! Kulturarvsort – Heirloom från Iowas flod Wapsinicon river.

Green Zebra 75 dagar 
Frukten är grön och gul, köttet grönt. Tunt skal och en mycket saftig tomat. En favorit hos mig. God både på mackan och i salladen.

San Marzano 2 och Supermanzano F1
Jag har gjort ett tomatporträtt på San Marzano 2 som du kan läsa om här. Supermanzano är "supervariant" av ursprunget antar jag, vi får se. Den sistnämnda är ny för mig så det blir spännande att jämföra.

Green Sausage 84 dagar
Avlånga 10-12 cm plommontomater, gröna med gula ränder. Rik, fräsch och något kryddig smak. Heirloom-kulturarvsort. Kan odlas i behållare och på balkong.

Black plum 73 dagar 
Mahognyfärgade plommontomater med grön/svart/brun nacke. Matigt kött, en bra mattomat. Kulturarvsort/Heirloom från Ryssland. Resitent mot mjöldagg.


Orange Strawberry 80 dagar NY!
Hjärtformade orangea frukter 100-300 gram. Söta och saftiga. För smörgås, sallad och konserver. 

Orange Banana 85 dagar NY!
Unika avlånga orangea plommontomater på 8 cm. 80-120 gram. Mycket sjukdomsresistent. Producerar klasar med 8-10 tomater.

Plum Lemon
Plommontomat, gul och citronformad, otroligt vacker. Rysk tomat från St Petersburg. Plum Lemon kommer jag att odla både på friland och i Glädjehuset. 

Sibirjak
Röda goda runda frukter 100 gram. Busktomat friland, snabb och tålig. Från Krasnoyarsk i Sibirien, klarar svalare klimat bra. Plantans behöver stöd och kanske tjyvas lite. Sibirjak och Stupice (nedan) kommer också båda odlas på friland och i Glädjehuset. Dessa två är mina "hushållstomater".

Stupice
Frilandstomat, ”vanlig” röd tomat. Söt och saftig. Produktiv tomat från fd. Tjeckoslovakien.
Kulturarvsort – Heirloom

 Sist men inte mist kommer jag även att odla 5 sorters vintertomater. Jag har tidigare odlat många fler men i år måste jag begränsa mig lite och välja ut favoriterna. Nästa inlägg är om vintertomater 2018!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar