söndag 28 januari 2018

Marmande - Bifftomat



Marmande är en stor bifftomat som väger 150-200 gram. Tomaterna är något veckiga, åsiga eller oregelbundet blubbiga som jag brukar kalla dem. Tomaterna på bilden har ovanligt lite "blubb" men har rätt smak. 

Bifftomaten Marmande är en kulturarvsort från Frankrike och finns nuförtiden även i det italienska och engelska köket som favorit. Det är en bra allroundtomat, används gärna till tomatsåser, pastasåser, ugnsbakning, sallad eller varför inte bara en skiva på smörgåsen. 

Den har köttiga frukter, det vill säga det är mycket kött på tomaten och har en bra tomatsmak. Om ni gillar att äta en god toast så ska ni prova Marmande på toasten. Noom noom! Eller gör fyllda tomater med tomat, champinjoner och parmesan och gratinera i ung -  ofattbart ljuvligt. 

Plantan är högväxande hos mig och behöver bindas upp. Det är lite svårt att säga om det är en buskvariant eller högväxande, googlar man får man båda som svar. Hos mig blir den i alla fall hägväxande i växthuset. Kanske blir den mer buskig utomhus? Eftersom den är ganska produktiv och tomaterna är tunga behöver den ett bra stöd. Jag skulle också rekommendera att tjyva den så att plantan inte blir yvig och svår.

Den passar att odla utomhus då den tål lite kyligt klimat. Den har också hög resistens mot Fusarium och Verticillium som kan vara ett gissel i tomatodlingar. Här kan du läsa mer! Jag kommer skriva lite senare om olika sjukdomar som tomater kan drabbas av, just vissnesjukan, bladmögel, rötor och svampar. 

Här kan du se en liten film om Marmande som odlats utomhus. Jag hoppas att du blir inspirerad att odla Marmande, det är helt klart en av mina favoriter som jag odlar återkommande! 


1 kommentar:

  1. Bifftomater anses ofta mer krävande. Har du några tips för att lyckas?
    /Anette

    SvaraRadera