onsdag 14 mars 2018

Tomatlista 2018: Gula tomater


Ja, här kommer en tomatlista med gula tomater som jag ska odla i år. Jag får frågor om när och hur färglistorna kommer men ni får ha lite tålamod med mig. Det tar lite tid att sammanställa olika listor även om det är intressant och roligt skriva. 

Gula tomater är favoriter hos mig sedan länge. En gul gazpacho eller gul tomatketchup är supergott och görs varje år här hemma. En parantes är att det sägs att många som är allergiska mot tomater kan äta gula och gröna tomater. 

 Yellow Submarine 80 dagar
Det här en gul lite plommontomat som är formad som ett päron. Den väger ungefär 30 gram och frukterna är samma lika varandra. Plantan är högväxande och högproducerande men tar lite tid på sig. 

Gelbe Dattelwein 70 dagar
En av mina favorittomater är Gelbe Dattelwein som levererar gula små dadelformade tomater i stora klasar. Tomaterna är små, 15-20 gram. Gammal sort från 1740 talet, från Tyskland en så kallad Heirloom - kulturarvsort. Mycket produktiv, högväxande. 

Yellow Brandywine 90 dagar NY!
Gul bifftomat på 400-700 gram med spännande tomatsmak med sötma och citrus. En potatisbladig tomatplanta på 200 cm. Vädertålig mot väderförändringar. Heirloom - kulturarvsort. KAnske den tomat som kommer med stormsteg 2018. 

Azoychka
Detta är en gul vacker bifftomat som verkligen är odlingsvärd enligt mig. God smak och spricker sällan hos mig. En kulturarvsort från Ryssland. 

Plum Lemon
En plommontomat som citronformad och citronfärgad, otroligt vacker! En av de läckraste plommontomater jag har odlat. Det är en rysk tomat från St Petersburg. 

V desjatku В десятку  
En stor rysk tomat som ger stor skörd, "tio i topp". Det är en så kallad produktionssort som klarar varierat klimat och är högproducerande. Passar att odla på friland och ger bra med tomater. 

Taxi 64 dagar
Citrongula frukter, 100-120 gram. Runda något tillplattade och jämna i formen. Syrliga och goda. Plantan är kopakt och stadig, en busktomat som kan både behöva tjyvas lite och stöttas upp med stöd för att den inte ska välta av tyngden med tomater. 

Wapsipinicon Peach 80 dagar
Detta är så söta tomater med sitt sammetslena skinn! Gula runda tomater som påminner om persikor. Helt underbar. Det är en kulturarvsort från Iowas flod Wapsinicon river. 

Vesuviano Giallo
En lite droppformad gul tomat med god lagringsförmåga, en så kallad vintertomat eller evighetstomat. Fungerar som salladstomat direkt efter skörd och som förvarad tomat under flera månader. 


Om jag var tvungen att endast välja en till tre gula tomater så skulle det kanske bli Azoychka, Gelbe Dattelwein och Plum Lemon. Men helst väljer jag fler som ni ser! 

🍅 🍅 🍅


2 kommentarer:

  1. Härligt! Jag ska så alla mina tomater till helgen. Ska se vad jag har och stämma av mot dina tips. Kanske göra något mer inköp på Nordiska trädgårdar. Tack för all inspiration!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har sedan några år valt bort gula tomater eftersom jag blivit besviken både på skörd och smak. Men nu kanske jag ska göra ett nytt försök? Tack för att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter!
    Allt gott/Laila

    SvaraRadera