torsdag 25 januari 2018

Tomatlistan 2018 - Vintertomater


Vintertomater har många namn, evighetstomater och piennolo används flitigt. Jag använder vintertomat som ett samlingsnamn på mycket hållbara tomater. Piennolo är ett sätt att förvara tomaterna, upphängda i snöre skulle en kunna säga. Tomàquets de penjar betyder hängtomater. 

Iår kommer jag troligtvis odla endast 5 sorters vintertomater. Jag har odlat många fler genom åren men nu har jag valt ut mina favoriter. Och så en nykomling, Kennets piennolo som den kallas. 

Att odla vintertomater är ett sätt förlänga säsongen med färska tomater. Dessa tomater är mycket hållbara och kan förvaras i rumstemperatur under lång tid. Här kan du läsa om mitt projekt med förvaring och tid, hur tomaterna ser ut efter några månader.

Vilka ska jag då odla?



Tomaquet de penjar från Gården Mas Galcerad Sant Miquel de Fluvia
Dessa frön har jag fått från en vän för några år sedan som bor i Katalonien. Hon har hämtat tomatfrön från en tomatbonde som odlar ekologiskt på gården Mas Galceran i San Miguel de Fluvia. Mina Tomàquets de penjar har vägt från 50-6o gram och uppåt, den största 90 gram. De är tjockskaliga som andra vintertomater som till exempel piennolo-tomater men jag upplever att dessa är sötare och smakrikare. Den är god och saftig fortfarande i december, det vill säga att den duger även som "färsk" tomat i sallad eller som tillbehör. Man är inte tvungen att gömma den i maten eller använda den som mat-tomat. I februari börjar den visa på tendenser på att inte vara så vacker längre. 



Tomaquet de penjar Can Bogunya
En lite större tomat än de allra minsta, ca 50-80 gram. Den har hög syra och är inte så söt men god mitt i vintern. God som salladstomat, alldeles finfin tillsammans med mozzarella när en vill drömma sig bort till sol och värme. Den är hållbar och fast i köttet innan den torkar och skrumpnar ihop. Dock tar den ganska stor plats att odla då den är yvig. Även denna tomat har sitt ursprung från Katalonien.


      Vesuvi Giallo 
Vesuvio Giallo är en gul liten droppformad tomat från Italien och helt ny för mig odlingsåret 2016. Jag hade inte stora förhoppningar då jag redan hade mina favoriter men den kvalar faktiskt in under topp 5 vintertomater! Plantan gav rikligt med tomater dock var den lite yvig och tog plats. Tomaterna ser ut som små citroner men är söta och goda, passar både till sallader och som matlagningstomater, superogoda som lätt ugnsrostade. 


Ponderosa
Detta är en mycket hållbar och gammal tomat från Syditalien. De kallas oftast för evighetstomater då de är så hållbara och jag kan ju bara instämma, dessa är de mest hållbara jag har odlat. Smaken är mild och syrlig efter en tids lagring. Vid skörd är de ganska trista men som ett gott vin blir de bättre och bättre. De används med fördel som matlagningstomater men jag kan nog tycka att de fungerar även som "färska" salladstomater om man jämför med trista smaklösa köpetomater mitt i vintern. 

Kenneths piennolo NY!
Många har odlat Kenneths piennolo och lovordar den så jag provar den också! 


Att tänka på!

Odling av vintertomater sägs bli bäst om de har det något kargt och svårt som ursprungsplatserna. Det betyder att jag kanske borde även prova utanför Glädjehuset där det är mycket gynnsamt klimat och näringsmässigt. Tål att tänkas på!


Lite mer inspiration hur det kan se ut med vintertomater hängandes i taket:



Ponderosa i taket:  En kort video





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar